Niby wszyscy wiedzą , ale z kim bym nie rozmawiał , zostawia zawias na standardowych klikach i nie zagłębia się w regulacje , a szkoda ...
Znalazłem instrukcję do WP mojej 450 EXC Z ROKU 2004
Jeżeli przód jest nadsterowny i motocykl zakręca do wnętrza łuku ( tnie zakręty ) powinieneś :
-wpuścić lagi w półki ( 5mm ) lub
-napiąć sprężynę , kręcąc bądz podkładkami lub
-zmniejszyć komorę powietrzną ( więcej oleju )
-zamontować twardszą sprężynę
komora powietrzna - u góry każdego widelca jest komora powietrzna, która jest całkowicie szczelna. W momencie naciśnięcia widelca, powietrze w komorze jest kompresowane , by stworzyć efekt amortyzacji. To zapewnia, że komora powietrzna pochłania energię na końcu ruchu w dół. Poziom oleju określa wielkość komory powietrznej, a tym samym w pewnym stopniu zdolności amortyzujące widelca. Standardowy wymiar komory powietrza zależy od rodzaju motocykl 120 -150 mm
Jeżeli przód jest pod sterowny i nie ma należytej precyzji prowadzenia ( wyjeżdża na zewnętrzną )
-podnieś lagi w półkach o 5 mm
-odpuść napięcie wstępne sprężyny
-zwiększ komorę ( mniej oleju ) załóż miększe sprężyny
Jeżeli nie wykorzystujesz pełnego skoku widelca
-zmniejsz compresję lub
-zmniejsz napięcie sprężyny
- zwiększ komorę powietrzną ( mniej oleju )
-załóż miększą sprężynę
Jeżeli przód jest zbyt miękki
- zrób odwrotnie niż powyżej
Jeżeli widelec absorbuje niewielkie nierówności ale na dużych idzie słabiej
-zmniejszyć poziom oleju ( pod warunkiem że wykonałeś powyższe punkty )
Jeżeli przednie koło ma niewystarczającą przyczepność na niewielkich nierównościach i ucieka
-zwiększ tłumienie wyjścia ( rebund damping )
Jeżeli amortyzacja początkowa serii uderzeń jest dobra , ale staje się trudniejsza po większej ilości następujących po sobie dziur
-zmniejsz tłumienie wyjścia ( widelec nie wyrabia z powrotem do pełnego skoku )
Jeżeli przód jest nie stabilny przy większych prędkościach lub przy przyspieszaniu ( w momencie gdy jest odciążony )
-wpuść lagi w półki
-napnij sprężynę
-załóż twardszą
Jeżeli przód jest niestabilny w czasie hamowania
-zmniejsz napięcie wstępne sprężyny w tylnym amortyzatorze
-napnij sprężynę w przednim
-zmniejsz komorę ( więcej oleju )
Jeżeli podczas gwałtownego hamowania przód skacze i wężykuje
-zmniejsz napięcie wstępne sprężyny z tyłu
-zwiększ tłumienie wyjścia widelca
w czasie pomiaru oczywiście laga jest wciśnięta do końca wraz ze sprężyną , trzeba wykonać kilka ruchów by odpowietrzyć amortyzator i napełnić go olejem
teraz tył
Jeżeli jest za twardy , prawdopodobnie nie ma pełnego skoku
-sprawdz static sag z Tobą w pełnym rajdowym wyposażeniu i bez Ciebie , zakładam że każdy ma to w instrukcji , bądz znajdzie bez problemu w necie .
-zmień napięcie , a jak braknie sprężynę
-zmniejsz tłumienie wejścia ( compression damping )
-zmniejsz też tłumienie wyjścia ( rebound damping )
Jeżeli wydaje się za miękki
- zrób to samo tylko w drugą stronę
Jeżeli tył podskakuje na dziurach
-zmniejsz tłumienie wejścia
Jeżeli tył po serii następujących po sobie udeżeń zapada się ( wrażenie że schodzi niżej )
-zmniejsz tłumienie wyjścia ( nie nadąża z powrotem )
Zakładam że sag macie wyregulowany z tyłu , znalazłem wzmiankę że przód też można mierzyć , powinien oscylować pomiędzy 25-40 mm . Oczywiście zakładając kilkukrotne pomiary i wyciągając średnią . Motocykl bez kierownika tym razem